Runderhart en ander slachtvlees.

Alles wat U wilt weten over het voer en het eetgedrag van uw discus.

Moderators: nico, Dusty, bara

Runderhart en ander slachtvlees.

Berichtdoor George » Zo 21 Aug 2005 14:28

Daar ik me toch steeds meer ga bezighouden naar voer voor discussen kom ik ook steeds meer info hierover tegen.
Als ik nu een korte samenvatting ga maken van dat alles ziet het er dus zo uit:

Vlees of organen van warmbloedige dieren zijn ongeschikt om als visvoeder te dienen daar deze voor vissen slecht verteerbaar zijn en runderhart bevat nauwelijks koolhydraten.
runderhart alleen voeren geeft nauwelijks voeding af die voor de vis bruikbare eiwitten bevat, dit kan dus leiden tot onherroepelijk gebrekverschijnselen.
Dus eiwitten van warmbloedige dieren voor vissen zijn zeer slecht verteerbaar waardoor de darmflora aardig ontregeld kan worden en hierdoor de kans op flagalaten wederom de kans krijgen om te parasiteren.
Om dit alles te compenseren doen we er dus nog vanalles doorheen in de vorm van spinazie vitamine druppels en noem maar op.

Dus ik begin toch steeds meer de overtuiging te krijgen dat de vissen toch maar op ander voer moeten.

George
Als je een vraag stelt, verwacht je een antwoord op basis van de info die je verstrekt. Als het antwoord niet voldoet aan je verwachtingen is de kans groot dat de info in de vraag niet toereikend was.
Gebruikers-avatar
George
monster poster
monster poster

Wat eten ze in het wild?

Berichtdoor erlen » Zo 21 Aug 2005 15:41

Als ik het allemaal goed begrepen heb, eten discussen in het wild vooral insecten, en waarschijnlijk insecten larven.

Interessanter wordt of bekend is welke insecten???

Eiwitten van hogere dieren (met name zoogdieren en vogels) zijn een stuk moeilijker te verteren (ook voor mensen). Let wel, ik betwist niet dat discussen niet goed zouden groeien van Rundvlees en kalkoen. Kijk maar naar onze Amerikaanse broeders hoe volgroeit je eruit kan zien als je maar genoeg vlees en andere fastfood eet. Daarnaast bevat rund en kalkoen totaal andere vetten dan bijvoorbeeld vis.
Mijn stelling is dan ook, we zetten discussen met kalkoen en rund aan het fastfood. Hoe zouden wij eruit komen te zien als we iedere dag eten halen bij de snackbar. Hoeveel van onze discussen zijn overleden aan een hartinfarct javascript:emoticon(':k')
knuppel

Komt bij mij de vraag, zijn er mensen die weten wat het spijsverteringsapparaat van een discus precies aan kan.

Zijn er hier mensen op het forum die ervaring hebben met het voeren van alleen maar (gevarieerd) levend voer?

groeten

Erik Mols
The Survival of the fittest by means of natural selection: Charles Darwin
Gebruikers-avatar
erlen
normal poster
normal poster

Berichtdoor George » Zo 21 Aug 2005 16:39

Erik

Ik haal regelmatig zakjes met watervlooien en witte muggelarven bij de dierenspeciaal zaak.
Daarnaast krijgen ze hier om de 5 a 6 dagen regenwormen.
Problemen heb ik er niet mee.
De volgende zak watervlooien daar ga ik mee aan de slag om ze zelf te kweken.
Het kweken hiervan hebben we beschreven op de site onder de toets Voer.

George
Als je een vraag stelt, verwacht je een antwoord op basis van de info die je verstrekt. Als het antwoord niet voldoet aan je verwachtingen is de kans groot dat de info in de vraag niet toereikend was.
Gebruikers-avatar
George
monster poster
monster poster

Voer

Berichtdoor erlen » Zo 21 Aug 2005 19:57

Ik heb even wat zitten spitten in wat onderzoek. Een zekere ASC Chong heeft erg veel onderzoek gedaan naar voederpatronen en groei bij discusvissen. Ook wel het echte biologische onderzoek (het doden en onderzoeken van de dode vis na de onderzoeksperiode).
Bij de biologische onderzoeken komt het voeren van rund en kalkoen niet voor. Men is hier niet op gekomen! Discussen hebben erg veel eiwit nodig, maar dat was al bekend.
Wel heb ik gelezen dat volwassen discussen veel garnalen eten, en dat deze belangrijk zijn voor de kleur. Er zit in deze garnalen een caroteen (niet die uit wortels) die de discus feller laten kleuren.
Toch maar eens kijken of ik kleine garnalen kan ga kweken.

Erik Mols
Gebruikers-avatar
erlen
normal poster
normal poster

Berichtdoor Diana » Zo 21 Aug 2005 23:35

Erlen, misschien een idee om anders eens daphnia met extra caroteen te gaan voeren?

Wel vraag ik me nog af of het echt slecht is voor de discus om runderhart te voeren.
Ik hoor wel eens over Stendker discussen die echt vetgemest worden met runderhart, deze discussen zullen in principe toch net zo lang leven als de gewone discus of zie ik het nu verkeed?? :z

groetjes Diana :lol
Gebruikers-avatar
Diana
insane poster
insane poster

Re: Voer

Berichtdoor jacqie » Zo 21 Aug 2005 23:48

erlen schreef:Wel heb ik gelezen dat volwassen discussen veel garnalen eten, en dat deze belangrijk zijn voor de kleur.
Erik Mols

dat heb ik ook gemerkt met voeren van jonge ramerezies...ik voer ze artemia/nauplieen en ze worden ook iets oranje..serieus=is geen grap!
Gebruikers-avatar
jacqie
addict poster
addict poster

carotenoiden

Berichtdoor erlen » Ma 22 Aug 2005 06:50

Goed,

Vissen gebruiken geoxideerde carotenen.

Beta caroteen is dit niet. Wortels dragen dus niet bij!

We praten over andere carotenen, die bijv. in Garnalen voorkomen. Deze geven de vis kleur.

Er zijn echter vrienden(algen) chlorella vulgaris, haematococcus pluvialis en Spirulina welke andere carotenen (zoals beta caroteen) omzetten naar carotenen geschikt voor de vis.

Dus wortels voeren aan wat specifieke algen. Dus een kweekbak met spirulina, wortels erin. En de spirulina verwerken in het Discus voer. Iemand zoiets geprobeerd. Het komt uit een serieus onderzoek van een universiteit.

Heeft er iemand ervaring met het voeren van garnalen(levend)?

Erik Mols
Gebruikers-avatar
erlen
normal poster
normal poster

Berichtdoor jacqie » Ma 22 Aug 2005 08:41

misschien een vraagje voor rob ( de fouw) die maakt zelf z'n voer en daar zit spirulina in.. :c

oh...kom d'r net achter dat die niet op dit forum zit :k
maar misschien weet iemand anders het! :c
Gebruikers-avatar
jacqie
addict poster
addict poster

Berichtdoor jentha » Ma 22 Aug 2005 17:28

Wat mij betreft het volgende.

Wat dieren algemeen eten in de natuur is niet altijd haalbaar om het hen ook te voederen in gevangenschap.
Ga eens na, de dieren die in de natuur kieskeurige eters zijn ( moeilijke eters ), nl zaken eten die wij hun niet kunnen voorschotelen, deze zijn meestal ook moeilijker door ons te houden en duurder in aankoop.
Waarom duurder er sterven er helaas heel veel van. :h

Waar het voor mij op aankomt is dat we de natuur zoveel mogelijk MOETEN trachten te benaderen. :oke
Dit ook niet te extreem mogen doen.

Een voorbeeldje.

Ja, ik weet het ik ben er hier weer mee, een misvorming zeker. :bwana

Ik heb jaren ( exotiche Australische ) vogels gehad die in de natuur enkel insekten aten en onrijpe zaten.
Deze hun voeding was ook nog eens totaal afhankelijk van de seizoenen.
Dergelijk voedsel is hier in onze kooien bijna niet te voederen, om de eenvoudige reden, het bestaat hier groetendeels niet.
Ik zie me met ganse dagen vliegjes, larfjes,... vangen enz. enz.
Maar toch kunnen we deze dieren gezond houden En ze leven zelfs langer dan in de natuur. :oke

DUS wat is de oplossing:
Daar we ze niet kunnen geven wat ze in de natuur hebben aan rijkdom van voeding, moeten we zoveel mogelijk proberen na te bootsen.
Het is ook al meermaals geschreven dat we zo afwisselend mogelijk moeten voederen. :k :k
We eten toch ook niet dagelijks enkel en alleen van die grote gele boomwormen??? :jak
Daarom, de voeding die we de dag van vandaag kunnen aankopen, is reeds voeding die steunt op jaren lange ervaring.
Bestaat ook uit een enorm aanbod.
Dat er kwaliteitsverschillen zijn, kunnen we niet om, maar door verschillende merken en soorten te kopen is dit ook opgelost.
Als we nu nog zorgen dat we zoveel kwaliteit trachten te kopen en daar dan ook met mate soms wat vitamines aan toevoegen, dan kan het toch niet mis.
De ene keer dat we eten ( een beetje overdaad misschien ) ligt het ook wat moeilijk op de maag, maar de volgende keer eten we ook alweer iets anders.
Dat is met dieren juist hetzelfde.
Geef niet enkel wat ze graag eten, dit is ook niet goed.

Een gouden tip:

Koop zoveel mogelijk variaties.
Koop ook niet altijd dezelfde merken.
Experimenteren is voor kenners ( laat het mij profesionelen noemen ), houd risico's in.
Heb je veel tijd zoals sommigen hier onders ons :haha :haha om een deel ook nog zelf te kweken en te gaan zoeken, dat kan niet beter zijn, let op dit is ook niet altijd zonder risico

Als slot nog dit:

Iedereen wordt wel eens ziek. :h
Dus spijtig genoeg onze dierbare vissen ook. :h
Alles wat leeft wordt wel eens ziek.
Dit opgelegde uit de natuur kan je echt niet verbannen, spijtig genoeg. :d

Daar bij dat onze vissen ook nog in een media ( water ) leven die levensbelangrijk is en ook voor een zeer groot deel hun conditie mede bepaald.
Hier moeten we dan ook zorgen dat we zoveel mogelijk de natuur benaderen, maar dat is hier wel denk ik off topic.
Gebruikers-avatar
jentha
insane poster
insane poster

Berichtdoor wim » Di 30 Aug 2005 09:35

George,

hoe voer je die regenwormen?
In stukjes of geheel ?

Wim.
wim
new poster
new poster

Berichtdoor George » Di 30 Aug 2005 15:55

Wim

Ik knip alle wormen is stukjes van om en nabij de 3 a 4 cm
De meeste zijn dan ingeknipt maar nog de volle lengte.
Het mooie schouwspel wat zich dan voordoet is dat ze proberen de worm bij elkaar uit de bek te bakken en die breekt dan.

George
Gebruikers-avatar
George
monster poster
monster poster

Berichtdoor Martin Twigt » Zo 04 Sep 2005 12:51

Ieuwwwwwwwwwww dat wordt een slijmerig zooitje dan bleh.
Ik heb het sowieso niet op wormen, vroeger al niet om ze aan een haakje te rijgen en stuk knippen gaat mij iets te ver.
Tis hartstikke zielug hoor :h
Zouden encitreeën of hoe die dingen ook heten niet net zo voedzaam zijn?
Die hoef je dan niet in stukjens te knippen. :oke

Martin
<<Rio Purus en Uatuma gebroederlijk naast elkaar
Martin Twigt
insane poster
insane poster

.

Berichtdoor Apisto » Zo 04 Sep 2005 13:05

Hahhahaahhahaah Martin,

Jij kunt beter opzoek gaan naar de wat kleinere wormen, die ze ineens kunnen opvreten.
Gebruikers-avatar
Apisto
normal poster
normal poster

Berichtdoor George » Zo 04 Sep 2005 13:07

Word wat moeilijk he

heb geprobeert met tekst op de spade.

"alleen kleine wormen hoeven naar omhoog te komen"

Maar die krengen lezen het niet.

Dus ook de grote en daar gaat gewoon de schaar in.
Heb ook een speciale wormenschaar hiervoor. :haha :haha :haha

George
Gebruikers-avatar
George
monster poster
monster poster

Regenwormen kweek

Berichtdoor erlen » Zo 04 Sep 2005 14:37

Ik heb toen in nog studeerde een regenwormen kweek gehad.

Grote emmer met luchtige aarde (steriele tuinaarde) met wat compost. Wormen vangen, Wormen erin en na verloop van tijd oosten.
Er zitten dan aardig wat kleine wormen bij.

In ons geval op een plankje spannen en opensnijden, en natuurlijk mooie tekeningen maken.

Erik Mols
Gebruikers-avatar
erlen
normal poster
normal poster

Volgende

Terug naar Wat staat er op zijn menu